27مه 2022 - یک مطالعه ی جدید نشان داد که نوشیدن مقدار کمی پروتئین قبل از غذا به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک می کند، تا قند خون خود را کنترل کنند. این کار که پتانسیل مدیریت رژیم غذایی این بیماری را دارد، برای اولین بار نشان داد که این روش برای افراد مبتلا به دیابت در حالیکه به زندگی عادی روزمره خود ادامه می‌دهند، موثر است.

مطالعات قبلی نشان داده اند که نوشیدن مقدار کمی پروتئین آب پنیر قبل از غذا به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک می کند تا قند خون خود را کنترل کنند.

در این مطالعه، افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ، قبل از غذا یک محلول از پیش آماده شده که حاوی دوز پایینی از پروتئین آب پنیر بود، را مصرف کردند. آنها به مدت یک هفته این محلول مکمل حاوی پروتئین را، در حالیکه به زندگی عادی روزمره خود ادامه می دادند مصرف کرده و مدیریت قند خونشان تحت نظارت قرار گرفت.

برای مقایسه ی فواید بالقوه ی مصرف پروتئین آب پنیر، همان شرکت کنندگان یک هفته را صرف نوشیدن یک محلول کنترل کردند که فاقد پروتئین آب پنیر بود تا نتایج آنها در این دو آزمایش با یکدیگر مقایسه شود.

نتایج پایش مداوم قند خون نشان داد که هنگام مصرف مکمل آب پنیر قبل از غذا، سطوح قند خون بسیار بهتر کنترل می شود. به طور متوسط، سطح قند خون این افراد در طول روز، در مقایسه با هفته ای که پروتئین آب پنیر را مصرف نمی کردند، دو ساعت بیشتر در محدوده ی طبیعی باقی ماند. علاوه بر این، سطح قند خون روزانه ی آنها در مقایسه با زمانی که محلول کنترل(مکمل بدون هیچ پروتئینی) را مصرف می کردند، 0.6 میلی مول در لیتر کمتر بود.

دکتر دانیل وست، مدرس ارشد و محقق اصلی این مطالعه در مرکز تحقیقات تغذیه انسانی و گروه تحقیقاتی دیابت در دانشگاه نیوکاسل بریتانیا، گفت: در حالی که در مطالعات قبلی، پتانسیل این مداخله ی غذایی برای چند ساعت در آزمایشگاه نشان داده شد، این اولین باری است که افراد در حین انجام زندگی عادی خود، تحت نظارت قرار گرفتند.

ما معتقدیم که پروتئین آب پنیر به دو صورت عمل می‌کند، اول با کاهش سرعت عبور غذا از دستگاه گوارش و دوم با تحریک تعدادی از هورمون‌های مهم که مانع از بالا رفتن قند خون می‌شوند.

از آنجایی که شاهد افزایش تعداد افراد مبتلا به دیابت در سراسر جهان هستیم، بررسی پتانسیل جایگزین های دارویی مانند مکمل های غذایی، اهمیت بیشتری پیدا می کند.در این مطالعه، 18فرد مبتلا به دیابت نوع 2، یک نوشیدنی کوچک - 100 میلی لیتر - حاوی 15 گرم پروتئین را 10 دقیقه قبل از صبحانه، ناهار و شام در طول هفت روز هفته مصرف کردند و به مصرف داروهای دیابت تجویزی خود ادامه دادند. پایش مداوم گلوکز به طور خودکار سطوح گلوکز خون را در طول هفته ردیابی می کرد.

کایران اسمیت، دانشجوی دکترای دانشگاه نیوکاسل، که نظارت بر گلوکز و تجزیه و تحلیل داده‌ها را بر عهده داشت، گفت: این روش تغذیه ای آسان است و مردم می ‌توانند به این رژیم پایبند بمانند، شرکت کنندگان در این مطالعه از ایده داشتن یک نوشیدنی آماده، خوشمزه و کوچک که می‌توان آن را با خود حمل کرد، و قبل از غذا مصرف کرد، رضایت داشتند.

محققان قصد دارند مزایای مداخلات غیرپزشکی را که مطالعه را در مقیاس بزرگ‌تر و برای مدت طولانی‌تر تا شش ماه اجرا می‌کند، بیشتر بررسی کنند. آنها همچنین قصد دارند پروتئین‌های جایگزین را بررسی کنند، مانند پروتئین‌هایی که از منابع گیاهی مانند نخود، قارچ و سیب‌زمینی بدست می‌آیند تا گزینه‌هایی را برای نیازهای غذایی افراد وگان و افرادی با قوانین مذهبی خاص، باز کنند.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2022/05/220527085232.htm